Činnosti dne
Spontánní činnosti = Jsou takové činnosti a hry, které si vybírám sám (např. námětové, konstruktivní, napodobivé, kombinační... hry)
Námětové hry = hraji si na něco (na obchod, na doktora,...)
Konstruktivní hry = něco konstruuji, stavím (z kostek, stavebnic,...)
Napodobivé hry = něco napodobuji
Kombinační hry = něco postavím a pak si na to hraji (např. postavím z kostek hrad a pak si hraji na princezny)
Manipulační hry
Fantazijní hry (....dělení her podle Duplinského)
Podle věku rozlišujeme:
paralelní hru = děti ve věku 3 let, hrají si "vedle sebe" a ne spolu
asociativní hru = začínají si spolu hrát
kooperativní hru = věk 5-6 let, rozdělují si role ve hře, kdo co bude hrát
Částečně řízené činnosti = Jsou takové činnosti a hry, které pro mne přichystá pani učitelka a já si je pak sám plním. Tyto činnosti jsou promyšlené, aby rozvíjely mé schpnosti a dovednosti. Pani učitelka je promýšlí na základě osmi typů inteligence
8 typů inteligence podle Josteina Gardnera:
- tělesně-kinestetická
- přírodní
- intrapersonální = poznávání vlastního já, mé pocity
- interpersonální = schopnost vnímat pocity a nálady ostatních lidí
- logicko-matematická
- verbální = jazyková
- prostorová
- hudební
Řízené činnosti = Jsou takové činnosti a hry, které pečlivě a promyšleně připraví pani učitelka a poté je společně hrajeme. Při jejich tvorbě vždy myslí na to, abych se naučil něco nového nebo procvičil to, co už zvládám
U všech činností probíhajících v MŠ je zapotřebí sledovat i Maslowovu pyramidu lidských potřeb (Abraham Herbert Maslow):
Lidské potřeby seřadil hierarchicky podle důležitosti od těch nejnaléhavějších (spodní část) až po nejméně naléhavé (nejvyšší část).
VŠECHNY ČINNOSTI SE MUSÍ BĚHEM DNE PROLÍNAT, ABY BYLY NENÁSILNÉ A PRO DÍTĚ PŘIROZENÉ