Tělesný vývoj
Cílem tělesné výchovy v předškolním období je:
Připravit zdravé, tělesně zdatné a pohybově schopné dítě, odolné a otužilé, které má všechny předpoklady pro úspěšný nástup do základné školy.
Úkolem předškolní výchovy je:
- podporovat správný růst dítěte
- správné držení těla
- podporovat správnou ch§zi
- vypěstování základních pohybových dovedností
- vypěstování základních hygienických návyků a s nimi souvisejících poznatků o zdraví
- v pohybových hrách vést děti k radostnému a pohotovému procvičování obratnosti, rychlosti a postřehu
- dbát na bezpečnost, varovat děti před možným nebezpečním
Proto je nutné nezbytně dbát na pravidelné každodenní cvičení, rozhýbání a posilování svalstva celého těla v rozsahu 10 - 20 minut. Je též důležité klást důraz na každodenní pobyt venku a to nejméně 2 hodiny denně.
Důvody pro vypuštění pobytu venku:
- mráz pod -10°C
- prudký déšť
- vichřice
- eventuelně smog
Aktivity typu plavání, bruslení, sáňkování a lyžování je nutné rozvíjet podle možností rodiny a mateřské školy.
Velmi vhodné je zařazování vícedenních pobytů (např. 4 dny) v odloučení od rodiny typu Školy v přírodě.
Vzhledem k růstovým zvláštnostem dětí ve věku do šesti let nejsou přípustní cviky:
- kotoul vzad
- prostý vis
- vzpor
- přetahy
- hluboké bederní záklony (most)
- široké stoje rozkročné (provaz)
- skoky na tvrdou podložku
- seskok do hloubky větší, než je míra do pasu dítěte na doskočiště
Mám umět sám:
Chůze:
- zvládnout chůzi se správným držením těla, umět chodit po šikmé a zvýšené rovině se změnami délky kroku
- zvládnout chůzi v prostoru mezi překážkami, s překračováním překážek – samostatně i v zástupu
- zvládnout plynulou chůzi po schodech i ve dvojicích – bez držení
- provádět výstupy a sestupy na přiměřené nářadí (žebřík, štafle, ribstol)
- stoj na jedné noze - holubička (s výdrží min. 5 sekund)
- samostatně rytmizovat čtvrťové i osminové doby
Běh:
- zvládnout běh za vedoucím dítětem (ve dvojicích, trojicích, v zástupu, v kruhu) určeným směrem i se změnami směru podle povelu, dobře se orientovat v prostoru
- střídat běh a chůzi na zvukové a světelné signály ((ve spojení se signály dopravními)
- zvládnout vyhýbání z dané mety, běh o závod z vysokého startu na 20 m (10 s.), start z různých poloh
Skok:
- zvládnout skoky snožmo s přípravou na odraz, hmity podřepmo na místě i s výskokem
- poskoky v dřepu, skoky jednonož a skoky do stoje rozkročného, přeskoky nízkých překážekplynule za sebou v chůzi i v běhu
- skokk do výšky z místa i s rozběhem
- seskoky z vyšší roviny (maximální výška do pasu dítěte) bez dopomoci na měkkou podložku
- výskok s rozběhem na překážku
- krok poskočný z místa i běh poskočný v daném rytmu
- skok do dálky z místa i s rozběhem – „závodivě“
- otáčení kolem osy skokem
Lezení:
- lézt v podporu dřepmo v rovině, na zvýšené ploše, vzad, stranou a po „třech“ (jedna paže nebo noha zdvižená)
- plazení po břiše i na zádech pod nízkou překážkou, po rovné i šikmé lavičce
- kotoul před bez dopomoci – opakovaně
Házení:
- vyhazovat míč do výšky pravou, levou i oběma rukama na cíl a do dálky horním obloukem
- přihrávat obouruč ze vzpažení větším míčem
- házení míčem na zem s chytáním